2012. december 16., vasárnap

130 éve született Kodály Zoltán

Kodály Zoltán (Kecskemét, 1882. december 16. – Budapest, 1967. március 6.) háromszoros Kossuth-díjas magyar zeneszerző, zenetudós, zeneoktató, népzenekutató, az MTA tagja.


Kodály-elvek:
  1. „Legyen a zene mindenkié!”
  2. Az oktatás középpontjában az éneklés áll, amely nem zárja ki a hangszertanulást!
  3. Az ének-zenei iskoláknak nem az a célja, hogy „szakzenészeket” képezzen, hanem az, hogy a zene által fejlessze a tanulók személyiségét, a gyermekek gazdagodjanak lelkileg, s zeneileg művelt fiatalok kerüljenek ki az iskolapadból.
  4. Az énekóra, az éneklés legyen örömforrás!
  5. Nem az a fontos, hogy ki az Operaház igazgatója, hanem az, hogy milyen az énektanár Kisvárdán.
  6. A zenei írás-olvasás elsajátításával váljon zeneértővé a gyermek.
  7. A zenei ismeretek alapja először a népdalkincs legyen, erre lehet építeni a műzenével való találkozást.
  8. A hallás fejleszthető. Mindenkit meg lehet tanítani a zene befogadására.
  9. Szolmizálással a tiszta éneklésért.
  10. A szolmizálás roppant gyors lehetőség a dallam megtanulására.
  11. Csak jó zenét hallgattassunk a tanulóval.
  12. A közös éneklés közösségteremtő erő.
  13. A kóruséneklés fejleszti az együttműködési készséget.
  14. A kórusénekléssel megtanulja a tanuló a nyilvánosság előtti megjelenés, szereplés szabályait.
  15. Az éneklés megtanít a helyes légzésre.
  16. A naponta éneklő gyermeknek fejlettebb a tüdeje.
  17. Az ének-zene tanulása fejleszti a memóriát.
  18. A zenetanulás transzferhatása: a többi tárgyból is jobbak az eredmények.
www.szabadfold.hu/Zsenik, akik a másik szólamot is hallják

Google-rajz december 16-án

  • a zenének központi szerepe legyen a nevelésben
  • a zenei analfabétizmus akadályozza a zenei műveltség fejlődését és a hangversenyek látogatottságát 
  • a zeneoktatást meg kell javítani a tanítóképzőkben
  • már gyermekkorban el kell kezdeni a gyermekeket a zenére nevelni és csak legjobb zenei anyagot szabad nekik adni a megfelelő szinten
  • a napi éneklés ugyanolyan fontos, mint a napi torna
  • a gyerek zenei anyanyelve a magyar népzene legyen
  • az emberi hanggal, az énekléssel jussunk el a zenei tehetségekhez
  • nagyon fontos a karéneklés, ehhez külföldi remekműveket kell felhasználni, a magyar nyelvű kórusirodalmat a magyar zeneszerzők teremtsék meg a népzene felhasználásávala zene tanítása állami feladat, ezért a kormánynak pénzt kell rá fordítani.
A Kodály-módszer

"... a jó zenész kellékeit négy pontban foglalhatjuk össze:
1. kiművelt hallás,
2. kiművelt értelem,
3. kiművelt szív,
4. kiművelt kéz.
Mind a négynek párhuzamosan kell fejlődnie, állandó egyensúlyban. Mihelyt egyik elmarad vagy előreszalad, baj van. ... Az első két pontra a szolfézs és a vele kapcsolt, összefonódott összhangzattan és formatan tanít. Szükséges kiegészítés: mennél sokoldalúbb gyakorlati zenei tevékenység: kamarazene, karéneklés nélkül senkiből sem lesz jó zenész."
(Ki a jó zenész?, 1953)
Kodály zenei nevelési koncepciója